# Nukkumattomuus ja syömättömyys: Tuolla tavalla siis meinasin tappaa itseni tuossa pari vuotta sitten.

Syy: Koulukiusaaminen ja vanhempien huomion keskittyminen muihin sisaruksiin. Murehtiminen kavereista ja perheestä, joilla ollut paljon vakavia ongelmia. Yksi kaverini oli myös vaikeasti masentunut ja olin yhden kesän hänen tukenaan paljon. Veljeni ei puhunut koulussa. Siskoni on kehitysvammainen ja vanhemmat tahtoivat hoitaa hänet kotona ilman lääkkeitä. Molemmat vanhemmista usein työttömänä ja kauhea rahapula on vaivannut usein.

# Valtava kiinnostus vaatteisiin ja ulkonäköön: Hölmöjä ylilyöntejä tajuttoman räikeillä vaatteilla ja meikeillä.

Syy: Luokallamme oli eräs narsistityttö, jota kaikki ihailivat. Hän oli kaunis ja itsevarma. Olin hänen kaunis ja epävarma ns. kilpasiskonsa. Ensimmäinen opettaja sekoitti meidän nimet, kun  oltiin niin samannäköisiä. Tyttö haukkui aina kaikki vaatteeni maanrakoon ja sanoi, että mä vaan esitän. Todellisuudessa mä kyllä oon aina nauttinu huomiosta. Paskaa puhuttiin selän takana tiuhaan tahtiin ja ehkä vieläkin. Aluksi se haukkui mun rumia siskon vanhoja vaatteita ja sit ku sain uusia niin esitin. Ei ollu mikää hyvin.

# Suuri yhtäkkinen innostus koulunkäynnistä: Stipendejä ja kehuja ja kymppejä

Syy: Isoäiti sponsoroi minua jokaisesta hyvästä koenumerosta muutamalla markalla tai eurolla (Rahayksikkö vaihtui ku olin vielä melko vieras rahan kans) Tätä tapahtui aina siitä lähtien kun arvosanoja sain. Lisää vettä myllyyn toi kateus kilpasiskoni puolelta, joka tapasi hikeksi haukkua. Tahdoin olla parempi.